Wat is PR?

Wat is PR? Een schot voor open doel. Of toch niet? De afgelopen 9 jaar vroeg ik mijn klanten steevast: Waarom wil je PR en wat houdt het in volgens jou?

Vaak luidt het antwoord: de directie vindt dat we vaker in de media moeten verschijnen. Het liefst een keer op de voorpagina van een landelijk dagblad of een item bij het NOS Journaal. Tenslotte haalt onze concurrent ook het nieuws.

Ook vaak gehoord: We doen aan marketing en communicatie maar nog niet aan public relations. Daar moeten we iets mee.

De Nederlandse definitie luidt: PR is het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip tussen een organisatie en haar (belanghebbende) publieksgroepen. (bron: encyclo.nl)

Als je ervan uitgaat dat je dit begrip creëert met ‘communicatie’, verspreid door de juiste ‘marketing’, dan vind ik het onbegrijpelijk dat PR altijd het ondergeschoven kindje is bij menig marketing & communicatie-afdeling. Ik geloof dat het ‘stelselmatig bevorderen van de relatie met je stakeholders’ alleen kan met een duurzame communicatiestrategie, waarbij marketing een onmisbaar onderdeel of zelfs uitgangspunt is. Dus werk ik graag voor bedrijven die dit erkennen en bereid zijn om te beginnen met het ontwikkelen van een PR-strategie, om vervolgens alle marketingcommunicatie-activiteiten te ontwerpen en uit te voeren.

Dus als je ‘iets’ wilt met PR, beantwoord dan eerst deze vragen: Wat houdt PR volgens jou in en waarom heeft jouw merk het nodig?

Antwoord gevonden of kom je er niet uit? Ik help je graag met het oplossen van jouw imago-vraagstuk, PR & communicatiestrategie, merkverhaal, het verbeteren van jouw reputatie, vergroten van jouw naamsbekendheid, merkstrategie, perslancering en een mediastrategie/contentstrategie.